Hoe werken de spieren van mijn paard

spier1Spieren zijn goed te trainen. Mensen maken wel eens de fout als ze beginnen met sporten dat ze te veel in een keer doen. Zo pakte ik een tijdje geleden het hardlopen weer op. Omdat ik verwachtte dat ik buiten adem ging raken besloot ik door te lopen tot ik naar lucht zou gaan happen. Maar het ging uitstekend en ik jogde vrolijk kilometer na kilometer door. Toen ik thuis kwam voelde ik al snel dat mijn spieren protesteerden.
De daaropvolgende week kon ik bijna niet meer lopen. Mijn ambitie was groter dan mijn verstand op dat moment want ik weet hoe spieren werken.

Om een spier sterker te maken moet een spier aanspannen en ontspannen en dit vele malen herhalen. Juist die herhaling zorgt ervoor dat spieren meer volume krijgen.

Voor een paard geldt dit ook. Ruiters willen graag hun paard in de perfecte houding laten lopen met hun hals in de krul. Daarvoor wordt nogal eens dwang gebruikt in de vorm van hulpteugels en/ of druk met de hand. Dat fixeren van de hals zorgt voor sterke spanning in de halsspieren en andere delen van het lichaam.

spier2Een goed doorbloede spier heeft de beschikking over zuurstof en kan zo energie verbranden met zuurstofrijk bloed. Dat heet aërobe training. Maar als een spier aangespannen blijft dan raakt de zuurstof op. Als een spier dan toch door moet werken kan hij dit uitstekend maar zal door moeten gaan met het verbranden van energie zonder die zuurstof. Dit heet anaerobe training. Deze vorm van training zorgt ervoor dat de spier melkzuur aanmaakt en melkzuur zorgt voor spierpijn.

Vicieuze cirkels

Als je dan de volgende dag weer gaat rijden dan kan je weerstand krijgen. Je paard zal zich in zijn lijf vast gaan zetten om zo onder de pijn uit te komen. Overbelasting is het gevolg. In principe krijgt je paard geen spierpijn als je steeds afwisselt in houding en ervoor zorgt dat je regelmatig je paard de gelegenheid geeft te ontspannen (hals laten strekken) en op adem te komen. Zodra een spier ontspant is er weer aanvoer van nieuw zuurstofrijk bloed en daarna kan de spier weer aëroob dus met zuurstof trainen zonder het risico op spierpijn.

Als een paard snel en overmatig zweet dan komt dit meestal niet omdat hij onvoldoende conditie heeft maar vaak ligt de oorzaak in teveel spierspanning.

In de praktijk

spier3

Als je na de warming up aan het werk gaat, speel dan op safe en laat je paard niet langer dan 5 minuten in eenzelfde houding lopen of dezelfde oefening doen. Zoek daarna even ontspanning op, al is het maar bijvoorbeeld een volte halsstrekken. Varieer in halshouding, tempo en gang.

Ik hoor vaak dat mensen hun paard tussendoor geen hals willen laten strekken. ” dan denkt hij dat hij klaar is en dan moet ik weer helemaal opnieuw beginnen” zeggen ze dan. Het is maar net wat je je paard aanleert. Zodra je start met dit bovenstaande schema zul je merken dat je paard het heerlijk vindt om even lucht te krijgen en dan met plezier weer verder gaat. Zonder verkramping en de pijn van oververmoeide spieren.

Ook de cooling down is belangrijk. Stap je paard goed uit. De spieren blijven dan langer goed doorbloed zodat alle afvalstoffen en eventueel melkzuur kan worden afgevoerd uit de spieren. Dit voorkomt dus spierpijn.

Heb je een keer extreem veel gedaan laat je paard dan de volgende dag niet op rust staan. Om optimaal te kunnen herstellen van een zware training moet je een paard de volgende dag of zelfs twee dagen achtereen 20 tot 30 minuten achter elkaar rustige beweging geven. Dat mag onder het zadel, aan de longe of ga samen een stuk wandelen aan de hand. Daarnaast is Weidegang of paddock ontspannend voor zijn koppie maar beweging blijft noodzakelijk voor goed herstel.

Tenslotte

Als een paard spierproblemen heeft, waar dan ook in het lijf, wil dat niet zeggen dat hij niet meer kan lopen of dat wij mensen dat meteen doorhebben. Doordat spieren samenwerken zijn paarden in staat om door een beetje anders te bewegen, gewoon door te gaan. Zo ontlasten ze de pijnlijke spier en gebruiken ze de gezonde spieren (mensen doen dit trouwens ook). Als dit van korte duur is dan is er ook niets aan de hand. Maar duurt het langer dan zal de verandering in dit bewegingspatroon kunnen zorgen voor overbelasting van andere spieren. Soms zie ik paarden met een opvallend afwijkend bewegingspatroon waar bijvoorbeeld een been ver naar buiten wordt weggezet. Ook als de pijn al lang is verdwenen kan het zo zijn dat het bewegingspatroon voorgoed veranderd lijkt te zijn. Door gerichte oefeningen met die paarden te doen is het verbazingwekkend hoe snel ze weer een normaal bewegingspatroon laten zien. Ik verwonder me daar nog steeds over en word daar keer op keer heel gelukkig van!

Deel dit bericht en Like ons op Facebook, zo groeit de community, blijf je op de hoogte van nieuwe artikelen en bereiken we meer mensen. Gebruik de Facebook knop onder dit bericht om te delen en vergeet niet de HippoZone Facebook Pagina te bezoeken!